Tatrzańskie jeziora – klimatyczne miejsca w Wysokich Tatrach

Uwielbiam piękno i ogrom tatrzańskich krajobrazów. Cieszę się, że są tam szlaki dla mniej zaawansowanych, z których roztaczają się piękne górskie panoramy. Dobrze, że są też tatrzańskie jeziora, w których można się zakochać od pierwszego wejrzenia. Tym razem wybraliśmy się w stronę słowackich Wysokich Tatr i jednych z najbardziej dostępnych tatrzańskich jezior.

Po około 3 godzinach podróży zatrzymaliśmy się na parkingu nieopodal Szczyrbskiego Jeziora (słow. Štrbské Pleso). Stamtąd czerwonym szlakiem zaczęliśmy naszą wędrówkę nad Popradzki Staw (słow. Popradské Pleso). Trasa łącznie ma długość około 4 km, a czas przejścia to 1:05 h.

Mniej więcej w połowie trasy moja wyobraźnia została zmiażdżona widokami, których się nie spodziewałam, a w których dosłownie zakochałam się.

To, co ujrzałam było magiczne – tak dużo zieleni w różnych odcieniach, biało-szare szczyty, na których widać pozostałości śniegu, niebo gdzieniegdzie poprzecinane puchem chmur. Szliśmy dalej ścieżką utkaną z kamieni, a panująca dookoła cisza i spokój napełniała radością, dodając jednocześnie energii. W oddali widać już było Zmarzły Potok (słow. Ľadový potok).

Następnie naszym oczom ukazała się rzeka Poprad, która zwiastowała, że jesteśmy tuż przed Popradzkim Stawem.

Kilka minut później ujrzałam staw, z którego niemal wyrastają góry. Nad nim znajduje się Górski Hotel (słow. Horsky Hotel), w którym można przenocować oraz zjeść – jak się okazało całkiem dobre jedzenie. Nieopodal powstała także konkurencja dla hotelu – Majlathova chata, w której również możecie zjeść obiad (pamiętajcie jednak, że nie można tu płacić kartą).

Obiad zjedliśmy w Górskim Hotelu, ponieważ po pierwsze muzyka nie jest wykręcona na cały regulator, a po drugie jest tam nieco taniej. Zamówiliśmy gulasz węgierski, a do popicia piwo i słynną Kofolę, której osobiście nie lubię, a za którą przepada mój towarzysz.

Po jedzeniu postanowiliśmy przespacerować się wzdłuż brzegu stawu rozkoszując się czystym, świeżym, górskim powietrzem. Bajka, której nie chce się opuszczać…

Będąc w pobliżu Popradzkiego Stawu możemy zobaczyć Symboliczny Cmentarz Ofiar Tatr. „Symboliczny”, ponieważ nie ma tam grobów, a jedynie tabliczki upamiętniające tych, którzy zginęli w górach. Symboliczny cmentarz uroczyście otwarty został w sierpniu 1940 r., tworzy go mała kapliczka z napisem „Martwym ku pamięci, żywym ku przestrodze”, rzeźbione drewniane krzyże oraz dziesiątki tablic pamiątkowych.

Niestety musieliśmy się już zbierać, chcąc zdążyć przed zmierzchem nad Szczyrbskie Jezioro. Pożegnanie z widokami, do których na pewno wrócimy.

Zachodzące słońce w górach jest niesamowite – klimat gór i jezior w połączeniu z idealnie balansującymi barwami nieba. Jakiś czas temu miejsce to urzekło mnie w zimowej odsłonie – śnieżny puch pokrywał wtedy całkowicie powierzchnię jeziora. Zarówno zimowa, jak i wiosenna aura sprawiły mi ogromną porcję radości, którą będę wspominać jeszcze sporo czasu. Jednak wiosenne piękno barw i odbijające się w tafli wody góry zaczarowały mnie w całości.

Nasza podróż dobiegła końca. Było magicznie, cudownie, górsko i pysznie. To było znakomitym oderwaniem się od miejskiej rzeczywistości, w której dużą rolę odgrywa codzienna praca. Wszystkie emocje, które towarzyszą górskim wojażom są zupełnie inne od pozostałych, jedyne w swoim rodzaju. A my w głowach już mamy tą samą podróż, ale z naszym Juniorem…

Reklama

6 Comments

1. Cudowna trasa, przepiękne widoki. Co ja Wam będę pisać, sama kocham góry. Taka wędrówka relaksuje, wycisza, uzdrawia, uwrażliwia na piękno.
    Tatrzańskie jeziora są klimatyczne, uzależniają, chce się wracać do gór, do jezior.