Beskid Sądecki – Wierchomla w oczach Słodkich

Są takie miejsca, w które wraca się tak chętnie, jakby były naszym domem. Kilka lat wspólnego wędrowania po górach zaowocowało tym, że każdy z nas ma jakieś ukochane miejscówki, m.in. w Beskidzie Sądeckim. Jednym z takich miejsc jest Bacówka PTTK nad Wierchomlą, a właściwie polana tuż obok, która oferuje cudowne widoki na beskidzkie wzniesienia i Tatry….

Gdy 5 lat temu wychodziłam na swoją pierwszą beskidzką wędrówkę po Beskidzie Sądeckim, nie spodziewałam się, że ta miłość rozkwitnie i tak wiele zmieni w moim życiu. Jeden z majowych poranków zapowiadał się tak ciepło i słonecznie. O deszczu nie było mowy. Kilka godzin później cała przemoknięta i chyba lekko spięta dosłownie mknęłam w górę czarnym szlakiem, przed oczami mając wyłącznie leśną ścieżkę, śliską, pełną gałęzi i konarów…

Gdy w końcu skończył się las, a ja wyszłam na polanę przed Bacówką PTTK nad Wierchomlą, dosłownie zatrzymałam się w miejscu, zbyt oczarowana widokami, by myśleć o czymkolwiek innym. Kraina niczym z bajki – zazieleniona, poprzecinana jakąś cudowną mleczną mgłą, która parując wciąż utrzymywała się nad beskidzkimi pagórkami.

Dziś na Wierchomlę wróciliśmy tą samą trasą, któryś już raz zresztą. Moja oaza, kraina cudowności i braku zmartwień. To takie moje miejsce na ziemi, w które wracając – czuję, że gdzieś tam, przed czarnym szlakiem pozostawiam zmartwienia i troski dnia powszedniego.

Tym razem jednak było wyjątkowo, bo szliśmy we trójkę – Słodcy i ich najsłodszy ze Słodkich Junior. I chociaż nie wszystko szło, tak jakbyśmy sobie to wymarzyli, bo Junior sam zdecydował, że chętnie zrelaksuje się w nosidle tym razem jednak u mamy – chociaż zwykle uspokajał się przy tacie. Szczerze, dzięki temu droga wydała mi się 3 razy bardziej stroma… Pierwszy raz z nosidłem w górach wcale nie jest tak prosty i piękny, jak to niektórzy nakreślają – straszliwie bałam się poślizgnięcia na kamieniach – bo przecież miałam przy sobie tą mała cudowną istotkę, która uwierzyła, że jest przy mnie w pełni bezpieczna.

Wybierając czarny szlak z Wierchomli Wielkiej, spodziewajcie się trasy liczącej niecałe 5 km. Możecie jednak wybrać parking pod dolną stacją wyciągu Wierchomla, co skróci Wam trasę o połowę i pozwoli zaoszczędzić nieco czasu i nudnawej trasy prowadzącej zwykła asfaltową drogą. Dla mnie szlak robi się ciekawy z chwilą wejścia do zaczarowanego, tajemniczego lasu, w którym oprócz szumiącego potoku usłyszeć można przeróżne odgłosy, które po zmroku mogą zadziałać na wyobraźnię…

Ostatni odcinek trasy prowadzi przez widokową polanę, z której rozciąga się widok na Długie Młaki – od wschodu. Natomiast na zachód widzimy na pierwszym planie Dolinę Łomniczanki, dalej Pasmo Radziejowej, a przy dobrej widoczności nawet Tatry.

Na górze, w bacówce zamówiliśmy już tradycyjnie pierogi z jagnięciną i żurek i zeszliśmy na ławkę na polanie.

Chyba nigdy dotąd nie widziałam tak szczęśliwego Juniora, który byłby tak zachwycony jakimkolwiek miejscem… I chociaż nie pokazywaliśmy mu poszczególnych pasm górskich, to błysk w jego oczach świadczył, że kiedyś jeszcze tu wrócimy. Junior miał ze sobą dwie maskotki i grabki, które gdzieś przypadkiem zdążył wrzucić do mojego plecaka, a jednak wcale się nie nudził. Przyznam Wam szczerze, że i dla mnie to była odskocznia od miejskich zabaw. Pierwszy raz tak się wybiegaliśmy, nawdychaliśmy się świeżego powietrza. Oglądaliśmy też zachód słońca – wcale nie pierwszy w życiu Juniora, ale pierwszy, którym sam się zainteresował.

Do bacówki PTTK nad Wierchomlą można dotrzeć także innymi trasami. Jeśli chcecie wybrać się tu wygodną drogą, np. z wózkiem, możecie wybrać czerwony szlak ze Szczawnika, który na wysokości Betlejemki łączy się z czarnym szlakiem rowerowym wprost pod bacówkę. Dla bardziej wprawionych małych piechurów polecamy trasę od strony Żegiestowa żółtym szlakiem. Strome podejście na Pustą Wielką rekompensują później piękne widoki, które towarzyszą niebieskiemu szlakowi przez Wyżne Młaki oraz Długie Młaki, aż do Bacówki.